Euro NASCAR
Derde race: Tsjechische Republiek, Most
17 tot 18 november, 2020

 

NASCAR 2020: het kan overal in Europa.

Wie aan NASCAR-races denkt, denkt automatisch aan de Verenigde Staten: De geur van olie en brandstof, een meeslepende wedstrijd in gelijke omstandigheden.

De NASCAR Whelen Euro Series gebruikt diezelfde emoties en sensaties om het Europese publiek te veroveren: zeven landen en raceweekends, 26 races. De grote uitdaging schuilt echter in de Europese circuits: diverse circuits die reeds bekend zijn uit andere autosportdisciplines en zelfs een klassiek NASCAR-ovaal. De Europese variant van NASCAR vraagt een heel andere set capaciteiten van piloot en machine.

We kijken met ongeduld uit naar het volgende seizoen. Het is een fantastische gelegenheid om onze banden tot het uiterste te testen.

Guy Frobisher, Senior Project Manager
 

Intro van de verschillende circuits

Start

NASCAR @ Vallelunga "Piero Taruffi" Racing Circuit, Rome, Italië

12 tot 13 september, 2020

Het circuit, genoemd naar de voormalige Formule 1-coureur Piero Taruffi, ligt ongeveer 30 kilometer ten noorden van Rome en is gebouwd in 1951. Na diverse uitbreidingen is het circuit vandaag de dag 4.085 meter lang en wordt het gereden in de richting van de wijzers van de klok. Bestuurders moeten tien bochten (drie links en zeven rechts) nemen over een spoorbreedte van 11 meter voordat ze overgaan tot een eindsprint,, waar de spoorbreedte toeneemt tot 14 meter. Het is een technisch veeleisende baan en wordt daarom in het verleden door veel Formule 1-teams zoals Ferrari, Williams en Toyota ook als testbaan gebruikt. Het circuit heeft al vele andere motorsportevenementen georganiseerd, zoals het Wereldkampioenschap Superbike in 2007 en 2008.

Start

NASCAR @ Circuit Zolder, Zolder, België

3 tot 4 oktober, 2020

Het circuit van Zolder, ten zuidoosten van Antwerpen, heeft 6 rechtse en 4 linkse bochten, waaronder 3 chicanes. Net als vele andere Europese circuits heeft het een lange en bewogen geschiedenis, met inbegrip van de Formule 1-races in de jaren '70 en '80. De asfaltstrook is 4011 km lang en wordt met de klok mee gereden. Bestuurders noemen het veeleisend, met zijn hellingen en blinde hoeken. Terwijl het eerste deel relatief eenvoudig is, is het tweede deel een echte uitdaging en vereist het veel remvermogen van de NASCAR-coureurs. 

A bird’s-eye view of the quiet track at Autodrom Most.

Autodrom Most

NASCAR @ Autodrom Most, Most, Tsjechische Republiek

14 tot 15 november, 2020

Met een combinatie van twaalf rechtse en negen linkse bochten toont dit 4,212 kilometer lange circuit zich erg bochtig en uitdagend. Het wordt in wijzerzin gereden en is perfect voor NASCAR-races. Het relatief rechte en dus snelle eerste deel met een lengte van 792 meter wordt gevolgd door een echte rollercoaster die uitstekende rijvaardigheden vereist.


Top-down view of the busy pit at the Valencia circuit.

De pits van het Circuit Ricardo Tormo, 2018


NASCAR @ Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Spanje

5 tot 6 december, 2020

Het Circuit Ricardo Tormo opende zijn deuren in 1999 en is dan ook relatief jong in vergelijking met de andere circuits. Dankzij zijn ligging in de buurt van de Spaanse oostkust geniet het circuit een vrij mild klimaat.

Euro NASCAR-piloten rijden het 4,005 kilometer lange circuit in Valencia in tegenwijzerzin af. Het telt negen linkse en vijf rechtse bochten, alsook het langste rechte stuk in het Euro NASCAR-seizoen. Vooral de bocht na de chicane vlak voor de finish vereist heel wat rijvaardigheden. Kortom, een dynamisch en meeslepend circuit.


Wide view shortly after race start of the crowded Brands Hatch track.

En daar gaan ze!


NASCAR @ Brands Hatch, Fawkham, Engeland, Verenigd Koninkrijk

Uitgesteld

Dit circuit ligt ongeveer 30 kilometer ten zuidoosten van Londen en heeft een lange traditie, die teruggaat tot de jaren 1940. Het oogt op het eerste gezicht niet zo spectaculair maar schijn bedriegt. Het 1,929 kilometer lange NASCAR-circuit in het Verenigd Koninkrijk wordt in wijzerzin gereden en heeft vier rechtse en twee linkse bochten die NASCAR-rijders als erg veeleisend ervaren omdat ze moeilijk in te schatten zijn door de sterk verschillende bochtsnelheden.

Crew, drivers and others waiting around the starting block as the stands fill.

De rust voor de race

NASCAR @ Raceway Venray, Venray, Nederland

Uitgesteld

Dit circuit, dat ook ‘Circuit de Peel’ wordt genoemd, wordt beschouwd als het snelste ovalen circuit van Europa. Het nauwelijks 800 meter lange circuit met vier schuin aangelegde bochten stemt overeen met het klassieke kwartmijlovaal waarmee NASCAR-rijders vertrouwd zijn. Het wordt doorgaans in tegenwijzerzin gereden en biedt een fantastische show met klassieke NASCAR-actie waarbij de auto’s aan hoge snelheid naast elkaar rijden.


Bird’s-eye view of a hairpin curve at the empty Hockenheimring

De Sachscurve van de Hockenheimring


NASCAR @ Hockenheimring, Hockenheim, Duitsland

Uitgesteld

Het traditionele en legendarische 3,962 kilometer lange circuit staat steeds garant voor een dynamische race. Op de snelle secties met opwindende inhaalmogelijkheden moet elke kans benut worden en dat draagt in ruime mate bij tot de reputatie van Hockenheim als een van de snelste circuits op de kalender. Voor de NASCAR Whelen Euro Series ontvangt de Hockenheimring voor de tweede keer de halve finale. Deze race speelt een belangrijke rol in de titelstrijd. Hoewel het niet mogelijk is om er de titel te winnen door de eerste plaats in de halve finale te veroveren, heeft de geschiedenis al aangetoond dat het wel mogelijk is om de kans op de titel te verliezen. Met de NWES 2020-finale op de legendarische Hockenheimring wordt Duitsland het derde land dat de Euro NASCAR-finale host na Frankrijk en België.


Niet vertrouwd met NASCAR? Vaak gestelde vragen

Welke NASCAR-regels zijn er veranderd in 2020?

Seizoen 2020 van de NASCAR Whelen Euro Series 2020 ondergaat de volgende wijzigingen aan het reglement:

Er wordt een strafpuntensysteem voor pilotengedrag ingevoerd om een hoge mate van fair play te behouden onder de deelnemers. Elke schending van de regels wordt automatisch bestraft met Behaviour Warning Points (BWP) Bij vier BWP’s wordt de piloot vijf plaatsen achteruit geschoven op de grid voor de volgende race, bij vijf BWP’s worden dat tien plaatsen. Een piloot met zes BWP’s moet vertrekken vanuit de pits.

Telkens er een sanctie wordt opgelegd, worden er drie punten van de BWP-account afgetrokken. Wanneer piloten een heel raceweekend lang geen regels schenden, worden er twee BWP’s van hun account afgetrokken.


Hoe werkt het NASCAR-puntensysteem?

Aan het einde van de NASCAR Whelen Euro Series 2020 worden de punten als volgt toegekend:

  • 1e plaats: 40 punten
  • 2e plaats: 35 punten
  • 3e plaats: 34 punten
  • 4e tot laatste plaats: telkens een punt minder per plaats

De piloot die de meeste plaatsen won tijdens de race, krijgt vier bonuspunten.

In de laatste drie raceweekends (zes races) van het NASCAR Euro-seizoen (Zolder, Hockenheim en Valencia – de zogeheten ‘playoffs’) worden de punten voor de winnaars verdubbeld:

  • 1e plaats: 80 punten
  • 2e plaats: 70 punten
  • 3e plaats: 68 punten

De piloot die de meeste plaatsen won tijdens de race, krijgt acht bonuspunten.

Wat zijn de ‘NASCAR Elite 1’- en ‘NASCAR Elite 2’-kampioenschappen?

Het NASCAR Elite 1 Driver-kampioenschap is bedoeld voor piloten met goud, zilver en brons:

  • Junior J. Sarran Trophy voor piloten jonger dan 25 jaar
  • Challenger Trophy voor amateurs

Het NASCAR Elite 2 Driver-kampioenschap is enkel bedoeld voor piloten met zilver en brons:

  • Legend Trophy voor piloten vanaf 40 jaar
  • Rookie Cup
  • Lady Cup
Wat is het NASCAR-teamkampioenschap?

Bij de Elite 1- en Elite 2-kampioenschappen is het team met de hoogste score ook de teamkampioen.

Wat is de NASCAR-landencup?

De Nations Cup is een nieuw format, ingevoerd in 2018. De landen van piloten met de hoogste totaalscore krijgen bronzen, zilveren of gouden medailles tijdens elk raceweekend.


The cars entering position on the track, with people still milling around.

Voorbereiding van de grid.

De ‘National Association for Stock Car Auto Racing’ – kortweg NASCAR – is een onderneming die wereldwijd races met productiewagens (stock cars) steunt en organiseert. De onderneming is geworteld in het Daytona Beach (Florida) van eind jaren veertig, de geboorteplaats van de Amerikaanse productiewagenraces en thuisbasis van de Daytona 500. De uitgesproken Amerikaanse verankering staat centraal in alle NASCAR-races en omvat nu ook de sponsoring van de Whelen Euro Series door General Tire.

Het was in Daytona dat NASCAR een belangrijke rol heeft gespeeld in de groei van de productiewagenraces of ‘stock car races’ zoals we die vandaag kennen. Het was trouwens NASCAR-oprichter William France Senior die de Daytona International Speedway uitdacht.

Nog een belangrijk aspect van de NASCAR-races zijn de racewagens zelf. Zij vormen de reden waarom men ze in het Engelse nog steeds ‘stock car races’ noemt. In de beginjaren waren namelijk enkel productiewagens toegelaten in de races. Vandaag zijn NASCAR-wagens echter specifiek gebouwde bolides met een sterke gelijkenis met hun productietegenhangers.

Alle concurrerende NASCAR-teams gebruiken dezelfde basis: de NWES-motor, het chassis, de transmissie, het gewicht, de veiligheidsvoorzieningen en de banden – tot 2024 geleverd door General Tire – zijn identiek voor alle teams. Daarnaast zijn drie koetswerkkits verkrijgbaar, allemaal met dezelfde prestaties: Chevrolet Camaro, Ford Mustang en Toyota Camry.

Vintage photo of a crowded coastal section of the Daytona Beach and Road Course during a NASCAR race with old vehicles.

Daytona Beach Road Course

NASCAR is ontstaan uit de klassieke ‘stock car races’ (races met productiewagens), die hun oorsprong vinden in de Drooglegging (1922-1933). Wat begon als een zwarte markt om illegale sterkedrank tot bij kopers te krijgen, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een opwindende en veeleisende sport. Terwijl de oorspronkelijke alcoholvervoerders hun auto ‘modificeerden’ om de snelheid en het laadvermogen te verhogen, brachten de latere ‘stock car’-piloten wijzigingen aan om anderen te snel af te zijn op plaatsen zoals het Daytona Beach & Road Course in Florida.

Enkele hoogtepunten uit de NASCAR-geschiedenis:

  • Februari 1948: Bill France Senior richt NASCAR op. De eerste race vindt plaats op het ‘Beach & Road Course’ in Daytona.
  • 19 juni 1949: Eerste Strictly Stock Race (vergelijkbaar met de huidige Monster Energy NASCAR Cup Series) op het circuit Charlotte Fairgrounds Speedway.
  • 22 februari 1959: Eerste Daytona 500.
  • 18 februari 1979: Eerste live televisie-uitzending van de Daytona 500 in de Verenigde Staten. Het was meteen een bijzonder spannende race, waarbij kijkers op het puntje van hun stoel zaten doen Richard Petty in de laatste ronde de leiding nam.
  • 6 augustus 1994: De Indianapolis Motor Speedway wordt toegevoegd aan de lijst met NASCAR-circuits.
  • 2012: Wat vroeger Racecar Euro-Series heette (nu de Whelen Euro Series) wordt officieel omgevormd tot een kampioenschap volgens NASCAR-regels.
  • 25 oktober 2018: Start van het officiële partnerschap tussen de NASCAR Whelen Euro Series en General Tire.
NASCAR Euro Whelen Series Logo

NASCAR Whelen Euro Series

De NASCAR Whelen Euro Series zag in 2009 het levenslicht als een racewagenkampioenschap georganiseerd door het Franse Team FJ. In die tijd heette het ‘Racecar Series’ en bevonden de circuits zich voornamelijk in Frankrijk. Eind 2010 kondigde de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) aan dat de Racecar Euro-Series officieel werd erkend als een internationaal racekampioenschap. Daardoor steeg het aantal locaties vanaf 2011.

Nauwelijks een jaar later gingen de oprichters van de Racecar Euro-Series een overeenkomst aan met NASCAR. De Euro Series nam het NASCAR-reglement over en werd een officieel NASCAR-kampioenschap. In 2013 werd het kampioenschap omgedoopt tot ‘NASCAR Whelen Euro Series’.

Euro NASCAR brengt de typische geest en de opwindende competitie die eigen zijn aan NASCAR naar het Oude Continent, een geeft het een unieke, Europese flair.


 

NASCAR-hoogtepunten 2019


Start
 


De Euro NASCAR-bolide

De auto met General Tire-opschrift (zie foto) is een uitstekend voorbeeld van hoe spectaculair een Euro NASCAR-auto er kan uitzien in race-uitvoering, al is General Tire (nog) niet van plan om hem op de startgrid te plaatsen. Wel is hij het trotse uithangbord van de samenwerking tussen General Tire en de NASCAR Whelen Euro Series en zal hij regelmatig te zien zijn op tentoonstellingen en promotie-evenementen zoals ‘Autosport International’. Het spreekt voor zich dat auto’s niet kunnen racen zonder een goedgekeurd nummer en de General Tire-bolide kreeg bewust het nummer 61: dankzij de slimme styling vertoont het nummer 61 heel wat visuele gelijkenis met de merkinitialen ‘GT’.


The Euro NASCAR car in white with all sponsors visible.

De Euro NASCAR-bolide

  • NASCAR-motor: 5.7 V8 NWES-motor, 400 pk, koppel van 55m/kg
  • Transmissie: achterwielaandrijving, vierversnellingsbak
  • Remmen: Monoblok-remklauwen met 4 zuigers, geventileerde remschijven van 33 mm.
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Gewicht: 1.210 kg 
  • Lengte: 5.080 mm
  • Breedte: 1.950 mm
  • Wielbasis: 2.740 mm
  • Veiligheid: Buizenchassis en uitrusting door de FIA gecertificeerd
  • Gelijkheid: dezelfde auto voor elke piloot, dezelfde onderdelen voor elke auto, belangrijke onderdelen verzegeld, koetswerk uit glasvezel.

NASCAR Whelen Euro Series en General Tire zijn ideale partners, niet in het minst door het rijke Amerikaanse erfgoed dat we delen.

Guy Frobisher, Senior Project Manager
 

Onze Euro NASCAR-banden – van de VS naar Europa

De banden werden oorspronkelijk ontwikkeld in Plymouth (Indiana), met het oog op de veeleisende NASCAR-omstandigheden. De banden die in Europa worden gebruikt, wijken echter af aangezien de meeste Europese circuits geen klassieke ovalen zijn. De banden moeten er het hoofd bieden aan bochten met diverse hoeken en een brede waaier aan asfaltsamenstellingen. Er moet zelfs rekening worden gehouden met de weersomstandigheden van de verschillende landen om de NASCAR-auto’s veilig op het circuit te houden.

Naast de bekende NASCAR-raceomstandigheden moeten ook rijafstanden en -tijden, het autogewicht en de snelheid in rekening worden gebracht.

Op basis van de ervaring die we hebben opgedaan tijdens het eerste kampioenschap in 2019, heeft General Tire nieuwe slicks en regenbanden ontwikkeld voor het NWES-seizoen 2020. Aangezien de NWES-voorschriften het aantal banden per piloot beperken tot twintig door de strikte kostcontrole en efficiëntievereisten, zijn die aanpassingen niet alleen gericht op prestaties maar ook op duurzaamheid.

De raceband die General Tire ontwikkelde voor het Euro NASCAR-kampioenschap.

De raceband die General Tire ontwikkelde voor het Euro NASCAR-kampioenschap.


Winnaars op alle circuits: NWES GT

  • Afmeting: 330/770 R 15
  • Aantal beschikbare sets per piloot: 5 sets voor alle kwalificatie- en NASCAR-races.
Jerome Galpin (Euro NASCAR) and Guy Frobisher (General Tire) posing with a NASCAR race tire after announcing the cooperation.

Jerome Galpin (Euro NASCAR) and Guy Frobisher (General Tire)

General Tire & Euro NASCAR:
Samen tot aan de finish

Burn-outs, gierende banden op asfalt, rubbersporen in elke bocht: De rauwe esthetiek, ontstaan in Daytona, waar NASCAR zijn thuisbasis heeft. De prestaties die banden tijdens een NASCAR-race moeten leveren, zijn ronduit indrukwekkend.

Een goede reden dus om die uitdaging aan te gaan met een officiële bandenpartner, die bovendien de Amerikaanse traditie belichaamt, en om te mikken op een onovertroffen prestatieniveau en betrouwbaarheid.

Om aan die eisen te voldoen, heeft Euro NASCAR een zesjarencontract afgesloten met General Tire. Toegegeven, zes jaar is een bijzonder ongewone periode voor sponsorschap in de autosportwereld. Maar het zegt veel over het vertrouwen dat Euro NASCAR in General Tire stelt. In ruil daarvoor heeft het merk een raceband ontwikkeld die aan de hoge verwachtingen van de dertig Euro NASCAR-teams belooft te voldoen.

De speciaal ontwikkelde ‘NWES GT’-band heeft zijn troeven al bewezen tijdens het eerste seizoen. Naar goede NASCAR-gewoonte gebruikt elke auto dezelfde slick- en regenversies van de band in de maat 330/770 R15.

Want, zoals de slagzin zegt: ‘anywhere is possible’. Van de Euro NASCAR-circuits tot de bochtige wegen van Europa.

Wat gebeurt er op sociale media?


Since 1915.
General Tire. Een merk van Continental.