Watch teaser

NASCAR gaat naar Europa:
7 landen, 26 wedstrijden
Bent u er klaar voor?

 
Start
 


NASCAR Whelen Euro Series en General Tire zijn ideale partners, niet in de laatste plaats vanwege het rijke Amerikaanse erfgoed dat we delen.

Guy Frobisher, hoofdprojectmanager
 
Jerome Galpin (Euro NASCAR) en Guy Frobisher (General Tire) poseren met een NASCAR raceband

Jerome Galpin (Euro NASCAR) en Guy Frobisher (General Tire)

General Tire & Euro NASCAR: Samen over de finishlijn

Burn-outs, het piepen van banden op het asfalt, donkere strepen in elke bocht: De rauwe esthetiek die is geboren in Daytona, waar NASCAR zijn thuisbasis heeft. En het is écht indrukwekkend wat de banden bij een NASCAR race allemaal wel niet moeten kunnen.

Dus waarom die uitdaging niet aangegaan met een officiële partner die op gelijke wijze de Amerikaanse traditie belichaamt - samen strevend naar hoge prestaties en betrouwbaarheid?

Met General Tire is Euro NASCAR een zesjarige samenwerkingsverband aangegaan om aan deze eisen te voldoen. Toegegeven, zes jaar voor een sponsoringsamenwerking is een zeer ongewoon tijdsbestek in de autosport. Maar het is wel heel veelzeggend als je het hebt over het vertrouwen dat Euro NASCAR NASCAR in General Tire stelt. In ruil daarvoor heeft het merk banden ontwikkeld die de verwachtingen van de 30 Euro NASCAR  teams al ruimschoots hebben overtroffen.

De speciaal ontwikkelde "NWES GT"-banden hebben hun kracht in de eerste tests al bewezen. In klassieke NASCAR stijl heeft elk voertuig dezelfde set droge en regenversies van de band in de maten 11,5/27,5R15.

Want: Het kan overal gebeuren. Van de Euro NASCAR racebaan tot de kronkelende wegen van Europa.

 

Onze Euro NASCAR  banden - van de VS naar Europa

De raceband ontworpen door General Tire voor de Euro NASCAR.

De General Tire raceband ontworpen voor de Euro NASCAR.

Winnaars op alle circuits

NWES GT

  • Maten: 11.5/27.5 R 15
  • Aantal beschikbare sets per bestuurder: 20

De banden zijn speciaal ontworpen in Plymouth, Indiana, met de veeleisende NASCAR omstandigheden in gedachten. Hoewel deze in Europa anders zijn, omdat de Europese racebanen meestal circuits zijn in plaats van de traditionele Amerikaanse ovale banen: Banden moeten in staat zijn om bochten in allerlei hoeken te doorstaan, terwijl ze ook geschikt moeten zijn voor een verscheidenheid aan verschillende soorten asfaltcircuits. Zelfs met de weersomstandigheden in de verschillende landen moet rekening worden gehouden om de NASCAR auto's altijd veilig op de baan te houden.

Naast de bekende NASCAR race-omstandigheden , zoals rijafstanden en -tijd, moeten ook rekening worden gehouden met het gewicht en de snelheid van het voertuig.

We zouden de GT show auto maar wat graag eens in een race willen zien rijden!

Guy Frobisher, hoofdprojectmanager
 
De 2019 Euro NASCAR auto in de kleuren van General Tire met alle sponsors zichtbaar.

De Euro NASCAR auto 2019

De Euro NASCAR Car 2019

  • NASCAR motor: V8 5,7 liter NWES, 400 pk, koppel 55 m/kg
  • Transmissie: achterwielaandrijving, 4-versnellingsbak
  • Remmen: 4-pot monoblokremklauwen, 330 mm geventileerde schijven
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Gewicht: 1210 kg / 2650 lbs
  • Lengte: 5080 mm
  • Breedte: 1950 mm
  • Wielbasis: 2740 mm
  • Veiligheid: FIA-gecertificeerd buizenchassis, FIA-gecertificeerde toebehoren
  • Pariteit: dezelfde auto voor elke bestuurder, dezelfde onderdelen op elke auto; de belangrijke onderdelen verzegeld, de carrosserie van glasvezelcomposiet

De auto die het merk General Tire draagt (zie afbeelding) is een mooi voorbeeld van hoe spectaculair een Euro NASCAR auto eruit kan zien in een race-afwerking - hoewel General Tire nog niet van plan is om hem nu al aan de start te laten verschijnen. Hij symboliseert vol trots de samenwerking tussen General Tire en NASCAR Whelen Euro Series en zal regelmatig te zien zijn op tentoonstellingen en bij reclame-activiteiten zoals de "Autosport International". Natuurlijk kunnen auto's niet racen zonder een goedgekeurd nummer, en de General Tire auto kreeg het getal 61 als bewuste keuze; want met een beetje slimme styling is het getal 61 visueel gelijk aan de merkinitialen "GT".

0
Hoogste g-kracht waar banden tijdens een race mee te maken krijgen
0
Gemiddeld aantal bandensets dat in een race wordt gebruikt
 

NASCAR 2019: Overal in Europa is het mogelijk

Als je aan NASCAR races denkt, is het allemaal VS-Amerikaans: De geur van olie en brandstof, een spannende wedstrijd onder gelijke omstandigheden.

De NASCAR Whelen Euro Series trekt een Europees publiek met deze emoties en sensaties: In 7 landen en raceweekenden, met 26 races in totaal. De echte uitdaging vormen echter de Europese circuits. Ze zijn een mix van verschillende circuits die beroemd zijn vanwege andere motorsportevenementen en tellen zelfs een klassiek NASCAR ovaal onder hun gelederen. Wedstrijdrijden in Europa vereist heel andere vaardigheden van zowel bestuurder als machine.

Zicht van boven op de drukke pits op het circuit van Valencia.

Een blik op de pits van het Circuit Ricardo Tormo, 2018

NASCAR @ Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Spain

13 t/m 14 april 2019

Het Circuit Ricardo Tormo werd voor het eerst geopend in 1999 en is daarmee relatief jong. Het klimaat is vrij mild door de ligging dicht bij de oostkust van Spanje.

In Valencia rijden Euro NASCAR coureurs  tegen de klok in over het parcours met een lengte van 4,005 km, waar ze te maken krijgen 9 linker- en 5 rechterbochten, samen met het langste rechte stuk in het Euro NASCAR seizoen. Vooral de bocht na een chicane, vlak voor de finish, vergt flink wat stuurmanskunst. Al met al een dynamisch en spannend circuit.

Verschillende auto's scheuren door een scherpe bocht in Franciacorta, 2017

Knokken om de koppositie in Franciacorta, 2017
(ph Luca Casadei)

NASCAR @ Autodromo di Franciacorta, Castrezzato/Brescia, Italië

11 t/m 12 mei 2019

Het Italiaanse circuit werd in 2008 in de buurt van het Gardameer geopend en is een van de nieuwste locaties van de Euro NASCAR series. Het is meer dan 12 meter breed en de 2,519 geasfalteerde kilometers met 8 rechter- en 5 linkerbochten worden met de klok mee afgelegd. De coureurs beschouwen de bochten als goed zichtbaar en vloeiend, en toch zijn ze zeer technisch en veeleisend, zowel in fysiek als in mentaal opzicht.

Breed uitzicht kort na de start van de race op het drukke Brands Hatch-parcours.

En ze zijn weg!

NASCAR @ Brands Hatch, Fawkham, Engeland, VK

1 t/m 2 juni 2019

Dit circuit heeft een lange traditie die teruggaat tot de jaren 40 van de vorige eeuw en ligt ongeveer 30 km ten zuidoosten van Londen. Het ziet er in eerste instantie misschien onopvallend uit, maar dat is maar schijn: Deze NASCAR baan in het VK  is 1,929 km lang en heeft 4 rechter- en 2 linkerbochten met de klok mee, die door de NASCAR coureurs als behoorlijk moeilijk worden ervaren, omdat de bochten vaak worden onderschat door de sterke variatie in de mogelijke snelheden. Brands Hatch is ook de thuisbasis van het meest uitdagende stuk parcours waarmee coureurs tijdens de Euro NASCAR te maken kunnen krijgen: De Paddock Hill Bend is een iconische bocht in de autosport.

Een vogelvlucht over het rustige circuit van Autodrom Most.

Autodrom Most

NASCAR @ Autodrom Most, Most, Most, Tsjechië

29 t/m 30 juni 2019

Met een combinatie van 12 rechter- en 9 linkerbochten is het 4,212 km lange parcours bochtig en uitdagend. Het circuit wordt met de klok mee gereden en is perfect voor NASCAR races: Het relatief rechte en dus snelle eerste stuk van 792 m lengte wordt gevolgd door een echte achtbaanrit, die een flinke dosis rijvaardigheid vereist.

Crew, coureurs en anderen wachten rond het startblok terwijl de tribunes volstromen.

De kalmte vóór de wedstrijd.

NASCAR @ Raceway Venray, Venray, Nederland

13 t/m 14 juli 2019

Het parcours dat ook bekend staat als Circuit de Peel wordt beschouwd als het snelste ovale circuit van Europa. Het slechts 800 m lange circuit met zijn 4 hoge bochten komt overeen met de klassieke ovaalvorm van ½ mijl waarmee NASCAR coureurs bekend zijn. Het circuit wordt meestal tegen de klok in gereden en biedt een spannende show bestaande uit hoge snelheden en zij-aan-zij-acties in een klassieke NASCAR stijl.

Vogelperspectief van een haarspeldbocht op de lege Hockenheimring

De Sachscurve op de Hockenheimring

NASCAR @ Hockenheimring, Hockenheim, Duitsland

21 t/m 22 september 2019

Het traditionele en legendarische circuit staat garant voor een dynamische race over 3,692 km. Op de snelle stukken met spannende inhaalmogelijkheden moet elke kans worden benut, en dat maakt Hockenheim tot een van de snelste banen van het seizoen. Voor de NASCAR Whelen Euro Series treedt de Hockenheimring voor de tweede maal als gastheer van de halve finale op. Deze race speelt een belangrijke rol in de strijd om de titel - hoewel het niet mogelijk is om de titel te winnen door op de eerste plaats in de halve finales te halen, want de geschiedenis heeft al aangetoond dat het ook mogelijk is om de kans op de titel te verliezen.

De winnaar van de Elite 2 Zolder race zittend op zijn auto, toegejuicht door de cheerleaders achter hem.

Toejuichen van de winnaar van de Elite 2 in Zolder.

NASCAR @ Circuit Zolder, Zolder, België

5 t/m 6 oktober 2019

11 bochten moeten worden bedwongen in Zolder, ten zuidoosten van Antwerpen. Net als veel andere Europese circuits is Zolder een klassieker met een lange traditie en een ouderwets karakter. Het parcours op 4,011 km asfalt wordt met de klok mee gereden en wordt als veeleisend gezien met zijn heuvelsprongen en blinde bochten. Terwijl het eerste deel soepel is om te rijden, is het tweede deel zwaar en vraagt het om berekende remmanoeuvres van de getalenteerde NASCAR coureurs, waardoor ze de kans krijgen om écht een verschil te maken met hun rijvaardigheden.

De auto's stellen zich op het circuit op, terwijl de mensen nog snel een goed plaatsje zoeken.

Voorbereiding van de opstelling.


De National Association for Stock Car Auto Racing - in het kort NASCAR - is een bedrijf dat wereldwijd stockcarraces accordeert en exploiteert. Het begin en de wortels liggen in Daytona Beach, Florida in de late jaren '40 van de vorige eeuw, de geboorteplaats van de Amerikaanse stock car races en de thuisbasis van de Daytona 500. De sterke Amerikaanse wortels kenmerken alle NASCAR races, en nu ook de sponsoring van de Whelen Euro Series door General Tire.

Het was in Daytona waar NASCAR een grote rol heeft gespeeld in de groei van de stock car races zoals ze vandaag de dag zijn. Het was in feite de oprichter van NASCAR  William France Senior, die de Daytona International Speedway bedacht en realiseerde.

En een ander belangrijk onderdeel van de stock car races: de raceauto's zelf. De auto's zijn de reden waarom ze nog steeds stock car races worden genoemd. In de beginjaren werden alleen pure productieauto's (stock = voorraad) toegelaten tot de races. Vandaag de dag zijn de NASCAR speciaal gebouwde raceauto's met een sterke band met hun tegenhangers uit de productielijn.

Alle deelnemende NASCAR teams kennen dezelfde beginomstandigheden: Dezelfde NWES motor, chassis, versnellingsbak, gewicht, veiligheidsvoorzieningen en banden, in dit geval tot 2024 van General Tire. Er zijn drie soorten carrosserie - alle drie gelijkwaardig in prestaties - beschikbaar: Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Toyota Camry.


Oude foto van een druk bezocht kustgedeelte van de Daytona Beach and Road Course tijdens een NASCAR race met oude voertuigen.

Daytona Beach Road Course

NASCAR heeft zijn wortels in de klassieke autosport, die tijdens de Amerikaanse drooglegging (1922-1933) is gegroeid. Wat begon als zwarte-marktacties om illegaal gestookte whiskey, zogeheten ‘moonshine' te leveren aan kopers, heeft zich al lang geleden weten te vestigen als een spannende en veeleisende sport. Terwijl de bezorgers van de illegale whiskey hun auto's aanpasten om hun snelheid en draagvermogen te verhogen, brachten de latere stock car racers wijzigingen aan om elkaar de loef af te kunnen steken in plaatsen als de Daytona Beach and Road Course in Florida.


Enkele momenten uit de NASCAR geschiedenis:

Februari 1948: Bill France Senior richt NASCAR op. De eerste race vindt plaats op de Beach and Road Course in Daytona.

19 juni 1949: Eerste Strictly Stock Race (vergelijkbaar met de Monster Energy NASCAR Cup Series van vandaag) op de Charlotte Fairgrounds Speedway.

22 februari 1959: Eerste Daytona 500.

18 februari 1979: Eerste NASCAR live tv-uitzending van de Daytona 500 in Noord-Amerika. En de kijkers zitten op het puntje van hun stoel wanneer Richard Petty erin slaagt om in de laatste ronde de leiding te nemen.

6 augustus 1994: De Indianapolis Motor Speedway wordt toegevoegd aan de lijst van NASCAR circuits.

2012: De eerder genoemde Racecar Euro-Serie (nu de Whelen Euro Series) wordt officieel een door NASCAR goedgekeurde series.

25 oktober 2018: Start van het officiële samenwerkingsverband tussen de NASCAR Whelen Euro Series en General Tire.


NASCAR Euro Whelen logo

NASCAR Euro Whelen

De NASCAR Whelen Euro Series begon in 2009 als een serie autoraces georganiseerd door het Franse FJ-team. Destijds heette het Racecar Series en de circuits bevonden zich voornamelijk in Frankrijk. Tegen het einde van 2010 kondigde de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) de Racecar Euro-Serie aan als officieel erkende internationale raceserie. Als gevolg hiervan is het aantal locaties in Europa in 2011 toegenomen.

Slechts een jaar later sloten de oprichters van de Racecar Euro-Series een overeenkomst met NASCAR. De Euro Series nam de NASCAR regels over en werd een officiële door NASCAR goedgekeurde serie. De herdoop tot NASCAR Whelen Euro Series volgde in 2013.

Euro NASCAR brengt de karakteristieke sfeer en de opwindende wedstrijdgeest die kenmerkend is voor NASCAR naar het oude continent en mixt deze met een specifiek Europese smaakje.


Start
 

Nieuw bij NASCAR? - Veelgestelde vragen

Wat zijn de wijzigingen in de NASCAR regels in 2019?

De NASCAR Whelen Euro Series voor het seizoen 2019 zijn onderhevig aan de volgende veranderingen:

  • Elke coureur heeft maximaal 20 droogweerbanden, zogenaamde slicks, voor alle kwalificatie- en Euro NASCAR races. Andere banden die tijdens de trainingen worden gebruikt in combinatie met regenbanden tellen niet mee voor deze limiet.
  • Een nieuwe driewegschokdemper is ontwikkeld door het organiserende FJ-team en moet door alle teams worden gebruikt.
  • Voor een betere zichtbaarheid is onder andere een nieuw achterspoilerontwerp ontwikkeld. Het is gemaakt van transparant polycarbonaat en staal.
  • Alle auto's moeten voorafgaand aan alle wedstrijden een verbeterd technisch inspectieproces doorlopen. Het inspectiesysteem is verbeterd met steun van het NASCAR R&D Center.
  • De eerste kwalificatiesessie van de Elite 2 is in tijd verlengd van 10 naar 20 minuten. De duur van de Superpole-kwalificatiesessie blijft ongewijzigd ten opzichte van voorgaande Euro NASCAR seizoenen, net als de duur van alle Elite 1-kwalificatiesessies.
Hoe werkt het NASCAR puntensysteem?

Aan het einde van een NASCAR Whelen Europe Series race worden in 2019 de volgende punten toegekend:

  • 1ste plaats: 40 punten
  • 2de plaats: 35 punten
  • 3de plaats: 34 punten
  • 4de tot en met laatste plaats: punten verminderd met één punt voor elke plaatsing

Er worden 4 bonuspunten toegekend aan de coureur die tijdens de race de meeste plaatsen heeft gescoord.

In de laatste 2 races van het NASCAR Euro season, de zogenaamde playoffs, worden de punten voor de winnaars verdubbeld:

  • 1ste plaats: 80 punten
  • 2de plaats: 70 punten
  • 3de plaats: 68 punten

8 bonuspunten worden toegekend aan de coureur die tijdens de race de meeste plaatsen heeft weten te scoren.

Wat zijn de NASCAR Elite 1 en Elite 2 kampioenschappen?

Het NASCAR Elite 1 coureurskampioenschap is bedoeld voor goud-, zilver- en bronsrijders:

  • Junior J. Sarran trofee voor bestuurders jonger dan 25 jaar
  • Challenger Trophy voor amateurs

Het NASCAR Elite 2 coureurskampioenschap is alleen bedoeld voor zilver- en bronsrijders:

  • De Legend Trophy voor chauffeurs van 40 jaar of ouder
  • Rookie Cup
  • Lady Cup
Wat is een NASCAR teamkampioenschap?

Het team met de hoogste score in de Elite 1 en Elite 2 kampioenschappen wordt ook teamkampioen.

Wat is de NASCAR Nations Cup?

De Nations Cup is sinds 2018 een extra ingevoegde race. De coureurslanden met de hoogste totaalscore krijgen tijdens elk raceweekend bronzen, zilveren of gouden medailles toegekend.

What's happening right now:


Since 1915.
General Tire. Een merk van Continental.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website geven. Klik hier voor meer informatie of om uw cookie-instellingen te wijzigen.