Hannover, augustus 2021. Het segment van SUV's en pure terreinwagens wint al jaren aan populariteit. Al deze voertuigen worden gekenmerkt door hun relatief lange wielbasis en hebben meestal permanente of minstens verwisselbare vierwielaandrijving. Het is de perfecte instelling om vooruit te komen, zelfs als de asfaltwegen achter je liggen. Maar om zachte en onstabiele ondergronden zoals grind en lichte ballast, of zelfs rotsachtig terrein te allen tijde de baas te kunnen, moeten vooral off-road beginners zich altijd aan een paar basisregels houden. Anders dan op de openbare weg is er in het bos geen pechdienst om beschadigde voertuigen snel weer op weg te helpen.
Off-roadactiviteiten zijn van oudsher een belangrijk aandachtspunt van General Tire. Het bandenmerk wordt beschouwd als een expert in 4x4. "Autofabrikanten weten dat bijna geen van hun voertuigen ooit van de weg rijdt”, legt Matthias Bartz, Business Development Manager bij General Tire, uit. "Zo worden SUV's in de fabriek steeds vaker vrijwel uitsluitend met puur on-roadbanden uitgerust, zelfs echte terreinwagens en pick-ups. Het probleem is dat deze banden niet voldoende schadebestendig zijn, en ze kunnen ook niet voldoende interlocken met losse ondergronden." Dus als je van plan bent off-road te rijden, kun je er niet omheen banden te vervangen. Bekende fabrikanten zoals General Tire hebben all-terrain banden in hun assortiment die zowel op de weg als off-road evenwichtige prestaties leveren. "Speciale off-road producten zoals de Grabber AT3 voldoen aan de dagelijkse eisen van moderne SUV's, pick-up trucks en off-road voertuigen, met als voordeel een uitstekende overbrenging van aandrijf- en remkrachten, zelfs op losse ondergrond, dankzij de talrijke gripranden op het ontwerp van het loopvlak die in elkaar grijpen op alle soorten terreinen" voegt Angélica Cáceres, 4x4 Product Manager bij Continental Tires, toe.
Als je het avontuur van off-road rijden onder extreme omstandigheden niet wilt missen, kun je overwegen specialisten te gebruiken. "Deze banden zijn in de eerste plaats ontworpen voor gebruik op onverhard terrein”, zegt Bartz. "Een echte modderterreinband levert zelfs goede prestaties op een diepe, modderige ondergrond en beschermt met zijn ontworpen stabiliteit en solide profielblokken tegen schade aan de zijwand door contact met obstakels op het parcours."
Voor een optimale tractie off-road adviseert Matthias Bartz de bandenspanning aan te passen aan de geldende situatie: "De informatie die voertuigfabrikanten in de gebruikshandleidingen geven, gaat ervan uit dat je op de weg rijdt. Op ruw terrein verbetert het contact met de grond wanneer de bandenspanning met ongeveer 10% wordt verlaagd. Dit vergroot het contactoppervlak en de grip. Op zand is een verlaging van 25 tot 40% aan te raden. Op zeer zachte ondergronden kan de bandenspanning zelfs tot 50% worden verlaagd ten opzichte van de specificaties van de fabrikant."
Door hun lange geschiedenis in de off-road industrie, gaat de expertise van General Tire veel verder dan het gebied van banden. "Als uw voertuig vastzit in de modder, is het tijd om kalm te blijven. Enkele eenvoudige trucs helpen je meestal om de reis voort te zetten”, adviseert Bartz. "Alles wat de banden helpt tractie op te bouwen is nuttig. Je kunt bijvoorbeeld proberen om de modder vóór de wielen met een schep te verwijderen. Of je kunt vloermatten onder je wielen leggen. In geval van nood kunt u zelfs stokken gebruiken. Je kunt ook proberen de zijwanden van de banden met elkaar te verbinden door voorzichtige zijdelingse stuurbewegingen te maken."
In het ergste geval moet u ook altijd bergingsuitrusting in het voertuig hebben. Dat omvat handschoenen, kabellieren, riemen of kettingen, en idealiter een schop, bijl en boombescherming. "Riemen kunnen met kabellieren aan herstelpunten worden vastgemaakt", zegt Bartz. "Zorg er daarom altijd voor dat de boom voldoende stabiel staat en dat de riem de stam niet beschadigt." Voor voertuigen zonder kabellier raadt de expert het gebruik van een krik af: "Het gebruik van een krik kan zeer gevaarlijk zijn op off-road terrein, tenzij je er ervaring mee hebt. Bovendien is een stabiele bodemplaat essentieel." Hefzakken zijn een wat onbekend alternatief - grote pvc-zakken, gevuld met lucht uit de uitlaat, die het voertuig snel omhoog kunnen tillen om het weer op de rails te krijgen. Ze zijn duur, maar licht van gewicht, gemakkelijk op te bergen en gemakkelijk te hanteren.
General Tire heeft hier nog meer tips en trucs voor een uitstapje in de natuur gepubliceerd.